Xboxflickan & Nikke

Årets spelblogg 2009

Xboxflickan om piratkopierade spel

Skrivet av Angelica - 17 maj, 2008

Jag minns hur ett av mina ex envisades med att köpa så kallade ”importspel” från någon sida på nätet. I hyllan fanns ps2-spel märkta ”Gamestation 2”, spel med hemmaprintade pixliga omslag och spel som saknade omslag helt och hållet. När vi senare slog våra hem ihop skämdes jag så för dessa fula piratspel att jag puttade in dem längs bak i skåpet och ställde mina fina originalspel framför.

Jag har aldrig gillat piratspel.

Jag älskar att öppna upp ett nyköpt spel. Fippla reda på den där lilla plastremsan och dra loss plasten, för att mötas av den distinkta plastfodralslukten, för att inte tala om de få gånger man möts av ett strävt pappfodral eller en aluminiumdoftande plåtlåda i allra bästa limited edition-format. Bläddra några sidor i manualen och klicka loss skivan och ploppa in den i konsolen. Proceduren är nästan som en ritual, fylld av förväntansfulla känslor.

Piratkopierare hostar glatt fram en hel hög argument och intalar sig själv att det är helt okej. Mest för att alla andra gör det.

”Spelet är inte värt 600 spänn, så jag laddar ner det” kraxar den fattiga studenten och kramar sin chippade xbox.

Detta är i mina ögon så långt ifrån ett giltigt argument man kan komma. Det finns bättre lösningar: Vänta tills det sjunker i pris, köp det begagnat, hyr det eller låna av en kompis!

När man har heltidsjobb och relationer till höger och vänster som ska jongleras med, är den speltid man har dyrbar (tack gode gud att jag inte har några barn!) Periodvis är det timmar dagligen som jag hinner spela, men ibland bara några timmar i veckan om jag har det stressigt. Därför väljer jag mina spel med omsorg. Är spelet inte värt mina pengar så är det definitivt inte värt min tid.

Att spelindustrin ser ut som många andra branscher gör ju ingen förvånad. Pengar styr vilka spel som görs och släpps och ens tas in på den svenska marknaden. Pengarna vi betalar för våra spel styr vilka spel som får uppföljare och vilka genrer som krutet läggs på. Dom som väljer att ladda ner sina spel är inte delaktiga i den här processen, och har i mina ögon ingen rätt att klaga på varför ett visst spel inte fått någon uppföljare, varför vissa genrer verkar dö ut eller varför en del spel inte ens släpps i vår region. Att köpa ett spel är mitt sätt att säga ”Hej, jag gillar erat spel. Här får ni lite pengar, gör ett till vetja!”.

Jag vill påstå att kvalitén på spelandet många gånger sjunker i takt med att piratkopierandet ökar. Har man inte betalat för spelet är det lätt att om man fastnar eller tycker att spelet känns segt i början, bara stänga av och prova nästa spel. Har man betalat för ett spel är man mer benägen att anstränga sig för att komma in i det, och hitta den där härliga spelkänslan som spelet hela tiden velat erbjuda. Det finns alldeles för många spel där ute som har fruktansvärt sega första timmar, för att sedan skapa en alldeles underbar värld att fastna i. Detta mer sant än någonsin när det gäller rollspel. Pirakopierande gamers är ytliga, och kastar bort ett spel som inte hookar på direkten, och går då miste om komplexa spel med djup som egentligen kanske bara tar ett tag att komma in i.

Sen har vi ju biten med att det faktiskt är olaglig och borde kännas en smula fel i din moraliska tå. Men det är ju upp till var och en att känna efter.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Hans - 17 maj, 2008

Håller med fullständigt. Jag är heller inte så sugen på att ladda ned spel ens mot betalning, jag vill ha dem i en fin plastbox i min spelhylla (enklare Arcade-spel är delvis en annan femma). Känslan av att öppna ett nytt spel, eller en ny film för den delen, när man sliter av plasten och stoppar in skivan i konsolen/HD-spelaren är speciell. Dessutom är det ett sätt att värna en industri som man har ett stort hjärta för. Jag VILL att det ska gå bra för spelutvecklarna så att jag får spela fler bra spel. Det vore önskvärt om fler tänkte så…

Henric - 17 maj, 2008

Jag håller med om att känslan av att öppna ett helst nytt spel som bara är mitt, den känslan är svår att slå. Men det finns ofta en ekonomisk spärr hos många. Jag är student och har inte den bästa ekonomin just nu så jag slänger inte pengar kring mig precis.
Jag vet inte vad jag tycker om piratkopiering men det finns fördelar med det. Det finns de som laddar ner spel för att sedan köpa de spel som de testat och gillar. Dels för att stödja utvecklarna men också just för att känslan av att äga ett spel man gillar. Hur ser du på det?

ilir - 17 maj, 2008

Spel är inte en rättighet.
Alltså skall en fattig student hålla sig till att studera och spela de FÅ spel denne har råd till enbart.

Att ladda hem ett spel för att sedan köpa det om spelet i sig är bra betyder att du fortfarande sitter & laddar hem mellan 10-30 spel varav du slänger de flesta.

Det är hur enkelt som helst att testa demo eller hos vänner.
Det finns en charm med nätet, läs andras åsikter och chansa ibland.
Precis som nämnt kan ett spel mycket väl vara värt en 200-300kr några månader senare.

BuXXi - 17 maj, 2008

”köp det begagnat…eller låna av en kompis!”
Och på vilket sätt är detta ett bättre alternativ än att piratkopiera det? Spelföretagen får inte in en krona extra på det spelet då.

”Jag vill påstå att kvalitén på spelandet många gånger sjunker i takt med att piratkopierandet ökar. Har man inte betalat för spelet är det lätt att om man fastnar eller tycker att spelet känns segt i början, bara stänga av och prova nästa spel. Har man betalat för ett spel är man mer benägen att anstränga sig för att komma in i det, och hitta den där härliga spelkänslan som spelet hela tiden velat erbjuda.”
passar väldigt bra ihop tillsammans med:

”Är spelet inte värt mina pengar så är det definitivt inte värt min tid.”

Bara att man upptäckt det lite väl för sent…

Henric - 17 maj, 2008

Spel är ingen rättighet absolut inte (Finns nog många som inte håller med om det). Men jag tycker samtidigt att alla som vill ska ha råd att kunna spela, jag stödjer inte piratkopiering men jag är emot att ett spel kan kosta 700kr. En del av det roliga i spelvärlden är att hänga med i hypen kring ett spel kan jag känna. Jag tycker inte att man ska uteslutas och berövas den upplevelsen bara för att man inte har den ekonomiska möjligheten att lägga 700kr på ett spel (som till exempel GTA 4).

ps. Det är långt ifrån alla spel som släpper demo-versioner och det är inte heller alltid så att man har så mycket vänner som spelar tv-spel.

Gwellmyn - 17 maj, 2008

Jag håller helt och hållet med om att mycket av glädjen försvinner om spelar piratkopierade spel, jag gjorde det ett yttepytte litet tag och det kändes inte alls lika kul som när jag köper spelen.

Däremot kan man faktiskt ifrågasätta priset litegrann. Hur kommer det sig att ett spel kan nästan kosta halva priset till PC, speciellt när spelen kommer ut samtidigt?

Jonny - 18 maj, 2008

”Hur kommer det sig att ett spel kan nästan kosta halva priset till PC, speciellt när spelen kommer ut samtidigt?”

Det är både billigare och ”lättare” att utveckla spel till PC, därav billigare priser.

Annars så tycker jag det är tråkigt med piratkopiering, har aldrig laddat hem ett spel av de skälen att jag varken vill eller kan göra det (med tanke på att jag skriver om spel och på så sätt försöker verka för branschens bästa skulle det vara direkt oprofessionellt att göra nått sådant).

Upphovsmännen förtjänar att få betalt för sina produkter, oavsett om de håller hög kvalité eller inte. Att ladda ned piratkopior är likvärdigt med att du skulle arbeta utan att få lön. Typ.

Gwellmyn - 18 maj, 2008

”Det är både billigare och “lättare” att utveckla spel till PC, därav billigare priser.”

Fast det förklarar fortfarande inte varför ett spel som kommer ut både på PC och konsol kan kosta så fruktansvärt olika. Jag har svårt att tänka mig att skivan som spelet trycks på kostar olika :P

Det jag däremot kan tänka mig som spelar in är att Nintendo, Sony och Microsoft tar ut en hutlös summa för deras ”utvecklingspaket” och att de dessutom får en liten nätt summa för varje spel som säljs till deras konsol.

Q - 18 maj, 2008

Jag tycker det är en rätt svår fråga rent moraliskt sett. Eller, frågan i sig är väl inte så knasig – visst borde de få betalt för det jobb de gör, men sen ramlar en massa andra faktorer in (t.ex. högt pris, dålig distribution och nedanstående?) vilket gråar ut zonerna lite.

Jag uppmuntrar inte på något sätt till piratkopiering, men BuXXi har en bra poäng. Vad är det för skillnad om man köper det begagnat/lånar av en kompis än om man laddar hem ett exemplar? Spelföretaget får ju ingen slant för något av tillvägagångssätten. Det må vara på rätt sida av lagen, men när allt kommer omkring (i just det här specifika fallet), vad är den faktiska skillnaden för utvecklaren?

En annan intressant aspekt kring det hela är problematiken kring dubbelmoral som tycks växa fram när detta kommer på tal. Jag vet med mig flera som yrkar på att upphovsrättsmakaren ska ha betalt för det de gör (framför allt vid spel), men så fort det kommer till musik eller film ändras spelreglerna. Jag känner få människor som har betalat för _all_ musik eller film (som borde betalas för) de har på hårddiskarna … Givetvis finns det ursäkter här också och de är av någon anledning mer acceptabla (”det finns ett större utbud”, ”lättare att hitta annorlunda musik”), men handen på hjärtat – att ladda hem musik utan tillstånd borde vara lika fel det med, rent moraliskt sett.

En annan tankeställare jag har är hur långt man ska ta detta. Det finns piratkopiering och det finns piratkopierng. Square släppte t.ex. aldrig Xenogears i Europa. Är det fel av mig som svensk att då ladda hem det? Med tanke på att de aldrig valde att släppa spelet i våra regioner kan jag omöjligt finnas med i deras kalkyl som estimerar den inkomst spelet ska ta fram. Eller?

För övrigt, Gwellmyn, du besvarar faktiskt din egen fråga :) Visst är det licenskostnader/royalties och utvecklingskit som kostar.

Hans - 18 maj, 2008

Orsaken till de stora prisskillnaderna mellan PC och konsol är precis som nämnts licenskostnaderna som Microsoft, Nintendo och Sony tar ut för att utvecklare ska få släppa spel till deras format. Nintendo kritiserades som bekant för höga sina avgifter som drev upp spelpriserna till SNES och Nintendo 64.

När det gäller piratkopiering: Spel är absolut ingen mänsklig rättighet, som student har jag inte råd att köpa bråkdelen av de spel jag skulle vilja ha (och heller inte tid att spela dem, men det är en annan femma). Att skylla piratkopiering på sin dåliga ekonomi håller förstås inte.

Jag personligen skulle gärna se kortare och billigare spel. Halo 3 var ett spel som hade perfekt livslängd, det tog runt 7-10 timmar att klara ut. Sedan är det upp till mig om jag vill förbjuda mig i onlinespel. Om spel kunde ha den livslängden och samtidigt kostar max 400 kronor skulle det vara kanon. Många av oss spelare har helt enkelt inte tid att lägga ned 30 timmar på ett spel. Vi har andra intressen, vi har arbeten, plugg, flickvänner, pojkvänner och ett socialt liv vid sidan om spelkonsolen. Kortare och billigare spel!

Veidit - 18 maj, 2008

Helt rätt spel är ingen mänsklig rättighet, dock är spelen tack vare licenskostnader från MS, Nintendo och Sony för höga (precis som Hans säger). Men, jag som inte är så duktig så vill jag kunna spela ett spel men om jag fastnar så vill jag kunna fastna, jag vill kunna spela igenom spelet även om jag inte är så duktig, jag har ju trots allt betalat för det. Självklart gäller inte fusk för onlinespel :)

Johan - 19 maj, 2008

Har du samma syn på Film, Tv, musik, bilder och annan media/konst xboxflickan?

xboxflickan - 19 maj, 2008

Kul med så många som kommenterar, det är bra att ämnet får folk att tänka efter en smula!

Johan: Det där är ju en knepig fråga. Just att jag känner så här för spel är ju för att jag älskar spel. Jag kan inte säga att all musik i ipoden är köpt, och en och annan tvserie har laddats ner i mina dar. Men jag köper hellre filmer eller ser på bio än att ladda ner.

När det gäller foto är jag ganska tuff och undviker att sno andras bilder, jag har själv jobbat lite smått som fotograf och illustratör och vet hur det känns att få sina verk snodda och publicerade utan tillåtelse. :(

Jag köpte faktiskt death cab for cuties nya album förra veckan, så det är ju påväg i rätt riktining känns det som :)

BuXXi, Q: När det gäller köpa begagnat-handel. Ponera att du köper ett spel begagnat på tradera av Kalle. Vad tror du Kalle gör med pengarna? Handlar nya spel såklart! På så sätt blir ju begagnat-handeln också en del av det stora hela. Och varför låna när man kan piratkopiera? För att det är lagligt får väl bli det bästa svar jag har på den frågan.

Q: Gråzoner har du verkligen rätt i, jag tror jag får återkomma med en vinkling på det någon dag. Jag löser det ju själv genom att importera en hel del spel.

D - 21 maj, 2008

Problemet är att spel, musik och film-priser är väldigt oproportionella till vad dom behöver vara.

Man måste såklart förstå att det inte är välgörenhet som bolagen sysslar med, men man kommer inte ifrån att spelpriserna idag är inhumana. Jag tror att piratkopieringen är en nödvändig motvikt till företagens vinstmaximering. Den dagen spelpriserna sjunker så kommer det vara mycket tack vare att piratkopieringen gjort det alldeles för oattraktivt att köpa ett spel i affären för ett absurt överpris.

Britney Spears kan släppa sina skivor gratis på nätet och ändå åka Ferrari till VIP-klubben. Spielberg kan sälja biobiljetter för en tia styck och ändå ha råd med både nya filmproduktioner och hyran i Bell Air. Ändå är dom priserna långt ifrån verkligheten

Att piratkopieringen håller på att döda vissa brancher är en företagsinstiftad myt. Både film, spel och musikbranchen blomstrar mer än någonsin och så lär det fortsätta. Den dagen någon branch verkligen tar nämnvärd skada av piratkopieringen så kommer det märkas i affärerna, genom sänkta priser. Supply and demand.

Förövrigt betalar jag för 95% av mina spel. Jag lägger ner massor av pengar på konsertbiljetter varje år och så fort filmbranchen äntrar 2000-talet så kommer jag börja betala överpris för mina nedladdningsbara filmer också. ;)

gwellmyn - 21 maj, 2008

Det många verkar glömma bort när det gäller dessa industrier är att det hela tiden finns andra som ska ha del av kakan.

Att det t.ex är så dyrt med biobiljetter är för att det delas upp mellan ett antal intressenter. En del går tillbaka till filmskaparna, en del ska distrubitionsdelen ha, en del ska biokedjan/biografen ha och en del används för att transportera filmskiten mellan biograferna.

Skulle gissa på att det är liknande med de andra medierna också.

SamSam999 - 8 juni, 2008

Ja man ska liksom inte ladda hem spelom det inte är på PC vill säga^^! haha… Ja iaf så kan man ju liksom ladda hem musik och filmer (inte sina favorit band såklart^^!)… Det är annars onödigt med nerladdningar överhuvudtaget för man förlora egentligen bara själv på det. Det kommer t ex mindre bra filmer eller kanske inga filmer alls (överdrivet kanske?)… Piratkopiering leder ingen vart…

Thomas - 26 september, 2008

Det stämmer nog inte att kvaliteten på spel skulle ha sjunkit i takt med piratkopieringen. Kreativitet och nyskapande är beroende av andra faktorer än pengar.

Men annars kom jag av ditt inlägg att tänka på miljöaspekten. Dessa plastförpackningar med pappersmanualer känns ju inte speciellt miljömedvetet i dessa dagar, inte för att det är något argument för att kopiera. Men kanske värt att tänka över även det.

Samson - 2 november, 2008

intressant läsning.
Jag skrev en annan krönika om samma ämne i somras.
http://thoughtsongames.wordpress.com/2008/05/23/piracy/

bqobd - 1 januari, 2009

Upp till var och en men jag tror väldigt många ändå köper spelet om det är riktigt bra. för inners inne vill man väl endå hjälpa och stötta de som gjort ett riktigt grymt spel…

Men o andra sidan så har ju microsoft fattat att det inte går att dra in tillräckligt mycket med pengar på spel som är själva meningen (Är ju där alla konsoll skapare drar in alla pengar) så dom började göra konsollerna sämre ist och dra in pengarna på det sättet ist… Man kan ju verkligen börja fundera…

honesty - 14 februari, 2009

Ifall priset sänks på spel så köps fler vilket i sin tur leder till större vinster för spelföretagen.

Att höja kostnaden för att folk laddar ner är som att mata ett troll.

Tycker spelutvecklare samt utgivare (främst EA då allt dom spottar ur är skit) får skylla sig själva.

Själv laddar jag inte ner spel, jag köper bara spel som håller länge pga stark multiplayer vilket gör nerladdning ganska pointless, men nog fan tycker jag de får skylla sig själva.

Det handlar inte om att de behöver pengarna för att gå runt, de större företagen, alltså dom som faktiskt gjort ett eller flera bra spel, har nog med pengar.
Samma sak med sångare och andra inom nöjesbranschen.

De har MER pengar än vad någon människa behöver för att gå runt.
Andra människor dör pga avsaknaden av pengar (även i Europa och USA) medans köpta små bloggare som du klagar på att de rika inte blir rikare.

// Honesty.

Xboxflickan - 15 februari, 2009

honesty: ”Tycker spelutvecklare samt utgivare (främst EA då allt dom spottar ur är skit) får skylla sig själva.”

Ehh… Om du med skitspel menar spel som Mirror’s Edge, NHL 09, Dead Space, Spore, Burnout Paradise (där det dessutom finns en helt gratis expansion med Motorcyklar), Skate 2, Rock Band och Left 4 Dead som alla är titlar utgivna av EA på sistone.

Och det där med att de stora företagen skulle ha mer pengar än de behöver? Då låter det ju konstigt att de skulle behöva sparka folk och lägga ner spel. För att återigen använda EA som exempel: http://www.tomsguide.com/us/EA-Economy-Layoffs-Games-Sims,news-3365.html

Jag försvarar gärna min åsikt när det gäller piratkopiering av spel, men kom inte hit och häv ur dig massa strunt helt utan substans.

Fleischer - 17 mars, 2009

Är inte köpa begagnade spel nästan som att piratkopiera? Vare sig du kopierar eller köper begagnat så får ju inte spel utvecklarna några pengar.

Fleischer - 17 mars, 2009

Sorry läste inte inläggen innan i min ivrighet. Men spelföretagen försöker ju i.a.f få stopp på begagnat handeln med nerladdningsbart material i stil med gears 2.
Dom som tjänar stora pengar på beggade spel är ju spel affärerna och inte spelföretagen. Även om en viss del går tillbaka till nya köp.

Angående vad man får och inte får så säger lagen:

”-göra en eller några få kopior av ett verk, t.ex. bränna ett extra exemplar av en cd-skiva som du köpt eller lånat eller kopiera från tidningar (både papperstidningar och sådana som har lagts ut på nätet) till dig själv, din familj eller dina vänner.”

Detta gäller inte datorprogram utan bara film musik och bilder.

Härligt land där man kan sno musik och filmer men inte dator kod. Vad är skillnaden?

Gustav - 21 april, 2009

Bara jag som finner det en smula hemskt att den enda plattform som inte är drabbad av piratkopiering tar ut den högsta kostnaden på spelen??

Man tycker ju att eftersom alla köper spelen där så borde priserna kunna pressas. Det är ju ett vanligt argument ”Det är piraternas fel att vi måste ta mer betalt för att kunna fortsätta tillverka spel”. Men istället höjs dom…

Så jag är rätt glad att det finns en viss piratkopiering annars skulle vi nog få hosta upp 1500kr per spel om kurvan fortsätter som den gör idag.

Stefan - 4 oktober, 2009

håller med där:)
Har köpt alla mina spel det senaste året jag har ägt min 360:)

Och ehm jaa:D jag är en gamerscore hora såkallat och har redan 22000k på mindre än ett år:)

Sebastian - 20 november, 2009

Det tråkiga är att spelmarknaden kommit till att bli infekterad av pengar. Allt handlar till slut om pengar, då är det ju skitsamma om spelet i sig är bra eller inte. Ta bara cod MW2 tex. 5 timmar SP och sen för att gå över till en trist MP som dessutom inte har dedicated servers på pc. sjukt illa. Och inte har det ett skit med att folk piratkopierat tidigare versoiner av cod. Snarare så att de vill få ut skiten så fort som möjligt för att sälja så mycket som möjligt. Då blir det kassa och ytliga spel som det mesta nu för tiden.Och spelförsäljningen skulle knappast öka markant om folk slutade tanka hem.
Och och kexbox i all ära ,men tack sony för att ni vågar ge spelutvecklare med lite innovativa och nytänkande idéer lite space på marknaden ocskå <3.

Vicke - 17 december, 2009

Det största problemet idag är kostnaden för spel. I USA går man och gnäller på att det är så otroligt dyrt, och att det snart är alldeles för dyrt för att ens köpa något spel, men där kostar spelen bara $60.

Varför kostar spelen så sjukt mycket i Sverige och Europa? Kan dom inte räkna ut hur mycket spel bör kosta för att vara i jämnhöjd med priset i USA som ändå är den största marknaden? Det verkar som om dom snarare bara lägger till en nolla (600kr) för att få priset att vara så jämt som möjligt samtidigt som det ‘ser ut’ som det amerikanska priset på $60.

600kr för ett spel är nog dyrt det. Men på senare tid börjar många spel komma upp till 649kr och, det kanske man inte tänker på allt för mycket, men när jag senast fick betala 700kr för Modern Warfare 2 så tänkte jag till lite. Helt sjukt.

Det är $97…
Redan när spelen kostar 600kr är dom enormt mycket dyrare än i USA. $83…

Varför kostar det så enormt mycket i Sverige, Skandinavien, Europa. Det är någonting jag jätte-gärna skulle vilja veta. Det vi betalar $20 extra för kan ju knappast vara frakten för varje spel vi köper. Det är ju inte så att de köper in ett spel åt gången.

Och så köper folk ”Prestige Edition” av Modern Warfare 2 som i USA kostar $150.
I Sverige betalar folk 1749kr.
Det är $243.

….

Inlänkat

Skriv en kommentar

The Inverted Castle

Senaste kommentarer

Kategorier

Facebook

Kommande spelsläpp

Annons Get Adobe Flash player