Xboxflickan & Nikke

Årets spelblogg 2009

Att vara tjej på Xbox Live

Skrivet av Angelica - 16 november, 2008

Sitter och spelar Gears of War 2 just eller. Eller spelar och spelar, sitter och letar efter folk att spela mot, vilket brukar kunna ta en liten stund. Matchningssystemet skulle behöva putsas till litegrann.

Jag hade en ganska dålig match nyss, vet inte riktigt vad som hände, men jag var rätt kass. Sämre än vanligt och jag skämdes en smula. Men när man ändå är död så brukar jag försöka hjälpa mina lagkamrater som fortfarande är med i matchen genom att hinta om var motståndarna är och vad dom har för vapen.

Så i vanlig ordning gjorde jag detta, när en kille i mitt lag drar på sin allra finaste falsettstämma och börjar upprepa allt jag säger. Snorungen sitter och härmar mig och skrattar! Jag frågar om det finns något problem men får inget svar tillbaka. Kanske för att jag är tjej, kanske för att jag spelade en dålig match, fast troligtvis både och.

Jag blir så jävla trött på Xbox Live. Eller inte Xbox Live, utan vissa människor som gör Xbox Live till en ogästvänlig plats. Egentligen ville jag bara stänga av boxen och skita i att spela färdigt omgången, men jag är alldeles för sportslig för att bara dra mig ur sådär. Så jag biter ihop och härdar ut, varje gång.

Ibland känns det som att jag hellre går om högstadiet än ger mig ut på Xbox Live.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Björn - 16 november, 2008

Att vara över 20 på Xbox Live är en pina, oavsett kön. Hela skiten är förpestad av snorungar.

Tack och lov är jag ingen ivrig onlinespelare utan hellre en som sitter och nöter själv eller spelar hemma med en kompis.

eviltoaster - 17 november, 2008

vet inte vilka spel ni spelar men de spel jag spelar har det mer eller mindre varit 20+ alltid … sen spelar jag sent på kvällarna kanske är därför :P

gamingmama - 17 november, 2008

Känner igen det där. Ikväll var det sjukt svårt att hitta någon match på public. Minuterna bara rann iväg medan man satt och försökte och försökte igen. Utan att det hittades något alls! Till slut gav vi upp och startade en private.

Tycker att det finns både plus och minus med att vara tjej på Liven. Standardfrågan brukar vara ”Hur gammal är du egentligen” eftersom rösten förvrängs så man låter typ som 12. Säger man att man är tjej, så får man vara beredd på en massa följdfrågor ;) ”vars är du ifrån, använder du din killes gamertag, är du singel” vilket ibland kan vara rätt skoj för egot, men inte alltid.

Jag tycker att det finns riktigt goa människor också på Liven. Det är dom som gör att jag återvänder kväll efter kväll för att nöta samma spel och samma banor om och om igen ;) Det där sociala i att spela, prata och ha kul tillsammans. Och lära känna nytt folk, även om det är på ett ganska anonymt sätt. Men vissa klarar man sig ju utan, dryga människor finns det visst överallt. Jag är riktigt less på att spela mot skrikiga amerikaner just nu….

Therés - 17 november, 2008

Jag har för länge sedan gett upp att vara tjej på Live. Sista gången jag använde mitt headset satt vuxna män och stönade och skrek åt mig att simulera oralsex genom mikrofonen. Nämn den man som blivit förnedrad på det viset.

Meroigo - 17 november, 2008

Ge pojkspolingen dålig feedback tillbaka! >;O

ramz - 17 november, 2008

Stämningen på Live kan vara hemsk ibland. Igår kväll satt jag ett par timmar och skulle testa på mp i GoW 2, sprang på flera gäng britter och vi hade helsköna matcher, inte onödigt mycket pladder men god stämning. Framåt midnattssnåret byttes medspelarnas rullgoa brittiska mot snäsig ostkust-amerikanska, i samma vända lät det som om medelåldern sjönk med 10 år och plösligt flåsades, tjöts, stönades och härmades (ja, jag råkade också ut för det) det konstant. Har märkt av samma sak i Halo också under lång tid, inte konstigt att det kommer fler amerikaner, men varför så många irriterande snorungar med dom?!? Mitt lilla logiska säger mig att det lär inte blir bättre efter julafton heller. *hint*

Gwellmyn - 17 november, 2008

Varför tror ni att jag bär en sånhär t-shirt:
http://www.splitreason.com/product/425

Det finns få tillfällen när det inte dyker upp minst en idiot på live. Själv föredrar jag numera att bara spela med personer som jag känner, men det har hänt att man hamnat i konversationer med vettiga människor också. Då är det oftast, som ramz påpekade, britter eller australiensare. Kommer det in amerikaner i spelet så blir oftast samtalsämnena väldigt låga, vet inte riktigt. Antingen är det snorvalpar eller så är de så höga att de knappt vet vad de heter.

Surahero - 17 november, 2008

När frugan loggar in på sitt live-konto så brukar hon alltid ha ett drös med kukbilder i sin inbox. Då får ju vissa människor lite complains tillbaka. Men rätt tröttsamt är det.

Och fjortismänniskor finns det för övrigt i alla åldrar på liven.

Elin - 17 november, 2008

Det är sällan jag får för mig att ensam hoppa in i en public match och öppna munnen, vilket egentligen är ganska tråkigt. Man måste ju våga ta plats för att de där små stackars omogna människorna någon gång ska inse att det faktiskt finns en hel del tjejer där ute som sitter och skjuter huvudet av dem.

Men hur som helst, läste häromdagen en artikel där en kille anger fem anledningar till varför killar måste göra narr av tjejer över Live. Det kändes som att en av punkterna stämde extra bra och det var följande, som också gamingmamma tog upp:

”2. Your Voice
Technology has failed to capture the true sound of the female voice. Instead of hearing a sweet, soft voice, all’s we hear is a high pitched, child-like sound, instantly inciting the anger buried deep within the male genome. Believe me, if you had to hear yourself, you would say ‘shut up’ too.”

http://www.gamegirl.com/article/65893/gamer-guys-take-a-turn-top-5-reasons-you-can-make-fun-of-a-girl-gamer-on-live/

Vi borde samla ihop oss till ett helt tjejlag och köra någon dag :)

Patrik - 17 november, 2008

Xbox Live är lika jobbigt oavsett om man är tjej eller inte. det räcker nog med att man är över 15 år.

Sebastian - 17 november, 2008

Jag håller med Patrik, visst tjejer kan få höra vissa kommentarer som inte är så lägliga som killar inte får höra men dom jobbiga/omogna personerna som tyvärr finns på XBL drabbar oss alla.

gamergadgetgirl - 17 november, 2008

Upplever ni samma omogenhet i alla sorters spel online, eller är det mest FPS som lockar fram folks inre rövhål? ;)

Jag är som Björn: spelar själv eller med kompisar i samma rum.

FPS är inte min genre – så majoriteten av min erfarenhet av onlinespel kommer från RPG:er. Där tycker jag för det mesta att folk är riktigt trevliga och hjälpsamma. Fast detta är också en typ av spel där hjälpsamhet och att skaffa sig vänner är en del av poängen.

Om ett spel går ut på att skjuta skallen av folk så känns det rätt naturligt att folk beter sig som svin. Inte en ursäkt förstås men kanske en bit av en förklaring? :)

Tyskungen - 17 november, 2008

Hej snygging,

Du gillar ju Guitar Hero? Eller hur?

Jag har jordens GuitarHero-tävling på min blogg den här veckan. Var med och tävla om ett spel. Om inte annat så får du ju en extra gitarr. Kolla här:

http://www.tyskungen.se

Om inte annat kan du väl kika förbi och garva lite.

/Klaus AKA Tyskungen

xboxflickan - 17 november, 2008

Det är ju skönt att höra att jag inte är ensam, fast det är ju tråkigt att det ska behöva vara såhär. Men idioter kommer det väl alltid att finnas överallt. :(

Elin: Lite kul artikel ändå :D Ett tjejlag, absolut. Det vore skoj!

bajsniklas - 17 november, 2008

Det är ju simpelt, världen är full av idioter. De flesta tar fram sina dåliga när de lirar. Själv blir jag mest besviken för mig själv och klagar inte på andra.

Tacka gud för funktionen att bara kunna höra alla i sin friendslist. Tyvärr har de ju fortfarande max 100 i listan vilket gör att man inte kan ha alla, lite tråkigt.

Blir ju att ha sitt gäng som alltid spelar, eller bara skita i micen när man kör solo.

xboxflickan - 17 november, 2008

”bajsniklas”? Vi kan väl lägga ribban lite högre än så här, tack? :)

Min friendlist börjar bli full, snart dags att ta bort folk :O

bajsniklas - 17 november, 2008

haha. det är min gametag tyvärr :/

när jag köpte xbox360 skulle jag inte spela online och valde riktigt sämst gamertag, men nu kan jag inte byta för alla vet ju mitt namn :P

ringde ju kundtjänst och skulle säga upp liven för att gå på 12 månaders-kort istället. trevliga tjejen frågar efter min gamertag och jag dör av panik, drar ett ”hmm..” och lägger på.

xboxflickan - 17 november, 2008

niklas: Haha, okej, låt gå för den här gången!

Fuffens - 17 november, 2008

Att spela på Xbox Live med ”random”-folk är ju en hemsk upplevelse för alla normala människor. Visst är det säkert 100 gånger värre att vara tjej (även om jag ofta inte hör skillnaden på tjejer och 12-åriga grabbar genom headsetet ;)), men det är ju så mycket jobbigt folk som lirar att man blir mörkrädd.

Förr i tiden var det faktiskt bättre, när Live fortfarande var rätt nytt på Xboxens tid (minns ljuva nätter med Moto GP-demot och Return to Castle Wolfenstein), men nu för tiden funkar det tyvärr inte längre att spela med främlingar…

gamingmama - 17 november, 2008

Haha ja rätt skoj artikel Elin.

Men ni brukar spela mycket med britter etc? Jag spelar mest med svenskar, och det verkar som att när man väl börjat fylla på sin friendslist med fler och fler trevliga svenskar så ploppar det bara upp ännu fler varje kväll som man vill lära känna.

I gears of war 1 kunde man iallafall samla ihop ett gäng, hosta upp ett game och berätta för alla vilket dom skulle hoppa in på, så kunde man köra rankat mot varandra. Numera så kommer man inte ifrån det där att bli ihop parad med typer från andra sidan jorden. Tycker att det borde finnas en sökfunktion som begränsar matchmakingen till tex Sverige.

I slutändan så är man ju nästan bara samma gäng som sitter och lirar som bajsniklas sa. Man hittar ju dom man tycker är roliga att spela med och håller sig till dom.

Men jag hakar gärna på och spelar med er tjejer någon gång :)

gamergadgetgirl - 17 november, 2008

Jag hänger också gärna på och lirar något kul. :)

Är rädd bara att jag är fördomsfull mot just FPS spelande. Verkar som att spelformen lockar fram folks dåliga sidor. De gånger jag blivit förolämpad Live har varit just i FTP spel.

Kan i och för sig berott på att jag är så jävla kass på just FPS. *lol* Fast jag tycker mig utläsa på er att även duktiga spelare får ta en massa oförtjänt skit.

xboxflickan - 17 november, 2008

gamingmama: jag spelar mot dem jag matchas emot helt enkelt, brukar bli rätt blandat :)

ggg: Fast man måste ju få spela, även om man är kass. Annars blir man ju aldrig bättre.

Så, vi verkar ju vara ett gäng tjejer som är spelsugna. Vi kanske borde dra igång något kvinnor-kan-sällskap ;-)

gamergadgetgirl - 17 november, 2008

Så sant, så sant. Vi har alla varit n00bs någon gång. :)

PS. Jag spelar gärna med både tjejer och killar. Så länge som de är trevliga. :)

Elin - 17 november, 2008

Angelica, hoppas du känner dig manad att styra upp något nu eftersom du är allas vår gemensamma länk ^_^

xboxflickan - 17 november, 2008

Ja, Elin, jag känner det! Ska man köra en vanlig vardagskväll då? Svårt att tajma in något när alla kan tror jag… Men vi kan ju börja med lite gears 2, verkar ju vara en del som har det.

Elin - 17 november, 2008

Ja, det där med tid är väl alltid ett problem antar jag, men jag kan i alla fall avvara tid i princip vilken kväll som helst vare sig det är vardag eller helg!

Kristian Johansson - 17 november, 2008

Man ska låta sågen tala i Gears, borde vara lag på det!

xboxflickan - 17 november, 2008

Nu spelar jag wow, utan mic, och fy vad bra det går! ^^

D - 17 november, 2008

Det handlar nog om vilken typ av spel man spelar också.

GoW, Halo och Call of Duty är i princip omöjligt att spela med randoms. Jag vet inte om 99% av personerna som spelar dessa spel online är tolvåriga amerikaner men det känns verkligen så. Det brukar bli att muta alla utom ens vänner omgående tyvärr.

Men spelar man däremot annat än skjutaction så höjs medelåldern/mogenheten oftast direkt. Sportspel höjer exempelvis ribban en liten bit och spelar man typ.. Carcassonne så är ju risken ganska hög att det ändå är vettiga personer på andra sidan.

Så ja.. skyll dig själv(och skyll mig själv) som spelar så osofistikerade spel :(

xboxflickan - 17 november, 2008

*skyller sig själv*

Jag går liksom på det varje gång också. Nu tyckte jag det verkade gå bra, och att det var ett trevligt gäng jag spelade med. Drog på mig headsetet och det första jag hör är ”Fuck you!”. Säkert inte riktat mot mig, men ändå :(

affe - 17 november, 2008

Det är inte lätt när det är svårt…

Bert - 17 november, 2008

as some of the people mentioned before me, it’s got nothing to do with gender I believe. Those childish morons will make ridiculous ”girl related” remarks to you, but they will most likely do the same to some random bloke that enters the room and make gay/noob/cheater remarks to him.

I did notice a difference though as far as the games are concerned, the racing communities are faaaaaaar more enjoybale than most shooter communities. We experienced this for example while hosting competitive tournaments: we really had to play the referee in shooter contests (Gears, Halo, COD,…), solving fights etc, because people were really agressive towards each other before, during and after each session, whereas the participants of our Forza 2 contest for example were actually sharing tactics and even car setups with each other. Same enjoyble atmosphere during our PGR, MGP,… contests.

xboxflickan - 17 november, 2008

Bert: Wow, thanks for taking the time to post a comment in english :D

I’m not sure I completely agree with you, I think it’s easier to attack a girl for being a girl than just some random bloke.

I’ve become a big fan of fps lately, so I’m not really used to the rough attitude I guess… I’ll just have to get more into racing games I guess ^^

Therés - 17 november, 2008

Kvinnor har det svårare på Live, hur kan man påstå något annat? Vi blir attackerade på grund av vårat kön, och utsatta för sådant som i vilken annan situation som helst skulle kunna anmälas som sexuella trakasserier eller ofredande, det spelar ingen roll vilken spelprestation vi utför. Alla har säkert råkat ut för att bli hånade på Live, och visst gör spelgenren att man är i större grad svär och bråkar med varandra, men det finns en enorm gräns mellan att bli utsatt ibland och att varje gång bli begränsad i sitt spelande!

xboxflickan - 17 november, 2008

Therés: Word that sistah! ^__^
Faktiskt, jävligt bra sagt.

Therés - 17 november, 2008

Hells yes. Vi spelsystrar håller ihop!

ramz - 18 november, 2008

Therés: hmm… jag vet inte jag, jag har råkat ut för en hel del på Live som säkert [b]jag också[/b] skulle kunna få klassat som sexuella trakasserier. ;)

…vilket iofs säger med om den som jag hypotetiskt skulle anmäla. :p

Skämt åsido, det stämmer nog det ni säger, så fort en tjej kommit in när man spelar riktas spydigheterna åt ett väldigt specifikt håll. Tänk på att det här dock finns trevliga killar som gärna är med och spelar för spelandets skull. :)

Joakim Ericson - 18 november, 2008

Ja det där känner man igen mest av allt i Halo 3! Dom tror dom är bättre spelare! och när dom får pisk skricker dom i mican Hacker!!!! Nooobbb!!!!!! OMFG ChEEatter!!!!! I will report you to admin!!!!!! eller så sitter dom där och bara skricker under gammet! Fast en gång fick jag pli på en. Vi körde Capture The Flag i halo 3 och han är på min sida och skricker: Wee Gona lose! (2-1 till oss) Jag tar motståndarens flag och springer mot vår medans dom tar vår. han säger samma sak då! Då sa jag Om du inte kan spel kan du väl åt minståne hålla käften för snart har vi vunnit! (fast på engelska) Han var tyst och jag lämnade vår flagga innan dom andra hunnit lämna in sin andra. och vi vann! (3-1 till oss)

Kristian Johansson - 18 november, 2008

Jag brukar själv aldrig känna något direkt behov av att prata med främlingar på Live. Om jag nu tvingas spela med helt okända personer rycker jag vanligtvis ur headsetet och skiter i vad folk säger, det brukar fungera bra. Spelar jag med okända människor är det ingen som säger nåt vettigt ändå, enligt min erfarenhet. Spelar jag med folk jag vet är någorlunda trevliga och behärskade kan jag iaf lyssna. Spelar jag med vänner brukar jag gärna prata också.

Joakim Ericson - 18 november, 2008

”Kristian Johansson”
Jag har alltid mitt head set i när jag spelar spel men kör i lag. Hatar när folk inte har head set i lag spel. går inte att få någon bra stratigi då. så Head set är ett måste i vissa spel. om man man inte har eller inte vill använda head set så tycker jag att man ska vända sig till andra spel eller spela orankat så man inte förstör spel glädjen för andra. och visst finns det alltid nackdelar med det också som att man får lyssna på indeoter men i värsta fall finns ju mute! :)

Johannes - 18 november, 2008

Det verkar vara ett genomgående tema i just fps:er. Även om man inte får män nödvändigtvis får skit för sitt kön är det ändå en hel del förolämpningar. Det verkar tillhöra genren att dissa varandra, sen har kanske vissa män inte fattat att det inte är oket att dra in könsroller i det hela.

Tror iaf inte att det har något direkt med kön att göra.

Ungefär som att använda ”bög” som skälsord. Det är nog väldigt få som faktiskt tror att personen de kallar ”bög” är homosexuell.

Konstigt nog är detta inget jag stött på i WoW. Kanske för att jag mest umgås med mitt guild och inom guildet finns det ingen anledning att trashtalka varandra, och om så sker är det absolut med glimten i ögat och det är sagt på ett sådant sätt att det är tydligt ett skämt.

I WoW behandlas för övrigt de flesta tjejer som gudar av många män. Finns en hel del artiklar i ämnet om tjejer som utnyttjar de ”svagare” männen för att få ut guld, items och annat.

Rätt intressant egentligen.

Johannes - 18 november, 2008

Även om man inte får män nödvändigtvis = Även om män inte nödvändigtvis

Ska det stå :P

Johannes - 18 november, 2008

Förtydligande angående det där med ”bög” och skällsord. Det är självklart inte okey det heller, jag menade mer att när folk förolämpar ägnar de oftast inte någon större tanke på vad orden faktiskt betyder.

Therés - 18 november, 2008

Det har ”direkt” med kön att göra eftersom kvinnor utsätts p.g.a att de är kvinnor, till skillnad från att bli utsatt för att man är kass. Det är en väldigt enkel logik att följa.

”I WoW behandlas för övrigt de flesta tjejer som gudar av många män. Finns en hel del artiklar i ämnet om tjejer som utnyttjar de “svagare” männen för att få ut guld, items och annat. ”

Ja, det lät ju inte sexistiskt alls.

Och att kalla någon bög (i negativ bemärkelse) har absolut med ordets betydelse att göra! En bög är enligt heteronormativitet det närmaste en icke-man man kan komma (utan att vara kvinna) och därför ”hierarkiskt svag”. Det finns en anledning till att det är ett skällsord i vissa förtryckande (idiotiska) kretsar.

HB - 18 november, 2008

Första kontakten med BattleNet med Warcraft 3 var ingen höjdare för mig. Fy fan så dåligt folk betedde sig.

Nu prövade jag igen för något halvår sedan och det var en hel annan atmosfär och personer som spelade då.

Men vad det gäller live så verkar det bara vara rövhål :p allt över en 17år och man blir behandlad som en idiot verkar det som.

Sedan kan man lyckas träffa på grupper som är riktigt roliga att spela med, men de är oftast få.

Att man inte möts öga mot öga kan ha något med saken att göra, men just nu så har jag tappat tilltron på ungdomen för de jag stöter på är inte några ljushuvuden tyvärr och då kan jag acceptera så gott som det mesta.

Därför jag inte är speciellt glad åt Xbox Live, dels det, dels att jag inte har något Gold konto och sedan att jag inte vill spela online riktigt ännu. Kanske kommer.

Sammy Nilsson - 18 november, 2008

Det händer mig också… Vissa personer är som 3 åringar… De lägger inte ens av när man säger till dem… Muta dem bara… Så slipper du höra 3 åringarna=)…

Johannes - 18 november, 2008

”Det har “direkt” med kön att göra eftersom kvinnor utsätts p.g.a att de är kvinnor, till skillnad från att bli utsatt för att man är kass. Det är en väldigt enkel logik att följa.”

Det jag menade var; Hur kan du veta det? De kanske faktiskt tycker att du är kass och använder könsbegrepp för att förolämpa dig precis som att en kille då i samma situation blir kallad för ”bög”.

Jag säger inte att ni har fel. Jag kan inte på något vis, som vit man, någonsin helt förstå hur det är att bli förtryckt. Jag kan försöka dock.

Min poäng är bara att ni kan inte veta om ni blir dissade för att ni ÄR kvinnor, eller för att de tycker ni är kassa. Jag skulle kunna vända på ert argument och säga att jag blir kallad för bög eftersom jag är man. Men det håller inte riktigt.

Men sen så ligger tankegången att kvinnor skulle vara sämre än män väldigt långt ifrån mitt egen tänkande så det är svårt för mig att ens förstå hur någon ens kan dissa en kvinna p g a hon ÄR kvinna. Jag kan förstå om kvinnor blir dissade i de fall de faktiskt är kassa spelare (det hör ändå genren till).

Jag tror bara inte att ni blir dissade mer än män. Det används bara andra uttryck när ni blir dissade. Vilket inte för saken mer rätt för det (som i exempelvis ”bög”-diskussionen”).

”Ja, det lät ju inte sexistiskt alls.”

Klart det är sexistiskt. Jag sa inte att det var rätt. Påpekade mer skillnaden att i WoW så mötts kvinnor av respekt, och flera fall i överdriven respekt, till skillnad mot vad ni nämner om XboX Live.

Själv behandlar jag alla lika, förutom dom som är dumma och de väljer jag mest att ignorera :)

Johannes - 18 november, 2008

För övrigt är det irriterande att diskutera på detta vis eftersom hälften av poängerna försvinner mellan de rader som bara hörs i muntligt tal.

Anyway…

Roligt att diskutera oavsett :D

Therés - 18 november, 2008

”Det jag menade var; Hur kan du veta det? De kanske faktiskt tycker att du är kass och använder könsbegrepp för att förolämpa dig precis som att en kille då i samma situation blir kallad för “bög”.”

Jag blir utsatt när jag använder mitt headset. Precis som de andra exemplen ovan. När jag inte använder mitt headset är det lugnt. Jag drar alltså slutsaten att det har en direkt koppling till att män hör att jag är en kvinna. Återigen, det är inte svårt att följa logiken i det här.

”Klart det är sexistiskt. Jag sa inte att det var rätt. Påpekade mer skillnaden att i WoW så mötts kvinnor av respekt, och flera fall i överdriven respekt, till skillnad mot vad ni nämner om XboX Live.”

Att det cirkulerar en ”hel del” artiklar om hur kvinnor ”utnyttjar” män i den världen ser jag knappast som respektfullt. När man bemöts av sexism och förtryck är det sällan positivt.

Och jag håller med, dina argument håller inte alls.

anton - 18 november, 2008

En minoritet i valfritt sammanhang får alltid utså mer ”skit”. Jag menar; Det går kanske 100 GoW-spelande män på en kvinna (en ren gissning men ni försår poängen:). Är det då så konstigt att kvinnor/tjejer får utstå lite mer verbala påhopp? Självklart är det fel, jättefel, men KONSTIGT tycker jag inte det är. Så fort någon/något särskiljer sig blir den/det automatiskt ett ”target” för den större massan.

“I WoW behandlas för övrigt de flesta tjejer som gudar av många män. Finns en hel del artiklar i ämnet om tjejer som utnyttjar de “svagare” männen för att få ut guld, items och annat. ”

Vad har det med WoW att göra? Implementera detta på den ”riktiga” världen och se vad du kommer fram till ;-)

anton - 18 november, 2008

*1000 män per kvinna/tjej

Kristian Johansson - 18 november, 2008

”Jag har alltid mitt head set i när jag spelar spel men kör i lag. Hatar när folk inte har head set i lag spel. går inte att få någon bra stratigi då.”

Om jag vill spela strategiskt spelar jag med mina vänner. Jag förväntar mig aldrig något samarbete med okända människor som svamlar på spanska och franska. Det är också därför jag väldigt sällan spelar med okända människor.

”om man man inte har eller inte vill använda head set så tycker jag att man ska vända sig till andra spel eller spela orankat så man inte förstör spel glädjen för andra.”

Jag spelar i princip aldrig rankade matcher, så du slipper oroa dig för att få din spelglädje förstörd av mig. ;)
Och av de få rankade matcher jag spelat MED headset tillsammans med totala främlingar har jag aldrig märkt av något särskilt givande samarbete. Men jag spelar som sagt rankade matcher väldigt sällan, så det förekommer säkert koordinerade sådana bland främlingar också. :)

Johannes - 18 november, 2008

”Och jag håller med, dina argument håller inte alls.”

Det är tydligt på hur du reagerar att du inte förstår vad jag menar eller att jag inte lyckas förklara på ett bra sätt. Jag försöker inte på något vis försvara något här … jag är på din sida.

”Att det cirkulerar en “hel del” artiklar om hur kvinnor “utnyttjar” män i den världen ser jag knappast som respektfullt. När man bemöts av sexism och förtryck är det sällan positivt.”

Som sagt så läser du inte vad jag skriver. Jag påpekar mer på skillnaden att under mina 4 år har jag aldrig sett någon säga något dåligt om tjejer i WoW. Jag har inte sett några exempel på det ni beskriver från Xbox live. I WoW tycker de flesta killar att det är ”coolt” med tjejer och sen ibland till överdrift. Det var bara ett exempel på en skillnad och inget argument för något. Bara en iaktagelse.

För övrigt är jag lite emot hela diskussionen krings könsroller överhuvudtaget. Även om en grupp är mer representerad än en annan så är det inget som är unikt för någon av dom. Folk är idioter helt enkelt och folk använder förolämpningar som de vet biter.

Det är synd att ni råkar ut för det och jag tror att om det fanns fler sidor som denna och fler kvinnor som ni som öppet talar på ventrillos och på Live så är jag helt säker på att saker kommer ändras. Den dagen det inte längre känns ovanligt att höra tjejer i spelsammanhang kommer nog det mesta ha blivit bättre. Det är ju på god väg … men inte riktigt där än.

Hur som helst, känns inte som att det är en så pass konstruktiv diskussion som jag skulle vilja så jag drar mig ut iaf.

Fred and game on! :)

Zulnar - 3 december, 2008

herregud… Visste inte ens att det var så på XBL sj är jag fjorton år och skulle egentligen söka hjälp för att mitt headset fungerar inte så bra längre… Men de flesta jag har spelat med har varit schyssta. visst jaag är kille men det var ju också tjejer med och jag har inte hört nånting som ni säger… Tycker XBL har blivit mkt bättre nu testa och se! Men jag håller med er när man spelar mot amerikanare blir det oftast mer obekvämt… Mer fientlighet. Kanske nåt från kriget XD jag vet inte men nån skada har de kanske. något gängslagge i området.

Ja just det tillbaka till sak. Kan nån hjälpa mig? Mitt headset fungerar knappt. Jag kan prata och andra hör mig men jag hör inte dem? Och jag pallar inte ringa kundservice… Har redan ringt dem 2 ggr. Fast det handlade om nåt annat kommer inte ihåg XD. Så kan nån hjälpa mig? Skulle vara djupt tacksam! Och om nån håller på med er försök dissa dem lite. Lovar att de kommer bli stumma!

Xboxflickan - 3 december, 2008

Zulnar: Kolla i dina inställningar på xboxen, det finns en inställning som gör att du bara kan höra folk som är på din friendlist. Monns inte vad det är för inställning dock, men kika runt lite så kanske du hittar något, hoppas det löser sig!

Zulnar - 7 december, 2008

Men det är liksom det som är problemet jag kan inte höra mina friends heller och jag har kollat inställningarna. plz help XD.

Zulnar - 7 december, 2008

Jag har bara kollat ”Preferences” och sen ”Voice” jag hoppas att det var rätt. Och där ser det ut som om allt var ok.

Julia - 12 december, 2008

Blir ledsen när jag ser vad du skriver. Jag gissar att jag är den ända tjejen med Ps3 i hela malmö. Fast om du tycker xbox Live är manschauvinistiskt elr vad man kan kalla det så är psnetwork ännu värre. Jag spelade team fortress med mick och ropade att dom attackerde från tunnlarna. och plötslig utbrast någon från mitt lag.

WHAT DA HELL? ARE YOU A GIRL?
jag svarar osäkert yes
-WHY ARE YOU PLAYING THEN? får jag som svar . Vet inte riktigt vad som menas men det låter liksom inte så kul. loggade ut en minut senare..

Konstigt nog var det 8 vänförfrågningar nästa dag . skall man bli flatterd eller förolämpad.

Xboxflickan - 12 december, 2008

Julia: Det är bara att stå på sig och spela för att det är kul. Är nog svårt att komma ifrån sånt där skitsnack, men man får härda ut, förr eller senare måste ju tjejer bli accepterade i spelvärlden. Spelar man med folk man känner brukar man ju dessutom slippa sånt. Du borde spela med oss! (om du har en 360 :))

Zulnar - 14 december, 2008

haha lol… alla killar är osäkra… utom lilla jag XD

Inlänkat

Skriv en kommentar

The Inverted Castle

Senaste kommentarer

Kategorier

Facebook

Kommande spelsläpp

Annons Get Adobe Flash player