Eftertexterna har rullat och mina fingrar är ömma efter en hel dags sträckspelande. Körde igenom Resident Evil 5 idag. Normal som svårighetsgrad med med min bror Nikke som fick rycka in som Sheva. (Du och jag, Chris. Du och jag.) Någonstans mellan sju och åtta timmar hamnade spelets klocka på efter sista bossen, men med allt menyfipplande och några continues inräknat så hamnar vi nog snarare på nio timmar. Observera att Nikke lirat igenom spelet innan och visste vart vi skulle och hur vi skulle göra saker och ting, även om han lär mig klura lite på egen hand för att inte sabba spelupplevelsen. Så plussa på en 2-3 timmar på det där för att få till en normal förstagångsgenomspelning.
Rubriken säger väl det mesta om vad jag tycker. Spelet är riktigt bra, men jag får inte den där Resident Evil-känslan. Mycket saknas, och det känns som att Capcom har gått i en helt annan riktning den här gången. Bort från allt vad läskigheter och riktiga zombies heter. Mer action, mer strider, mer explosioner och mer ammunition. När jag sitter och hukar mig bakom en stor låda samtidigt som kulorna viner omkring mig får jag nästan för mig att jag spelar Gears of War 2. Inte för att det är en särskilt dålig sak, men det är ju inte Resident Evil som jag vill ha det.
Men ändå köpvärt spel, utan tvekan. Om inte annat för att man när man klarar spelet låser upp det fantastiska minispelet Mercenaries som är en sorts time trial där det gäller att samla så mycket poäng som möjligt på begränsad tid.
Nu ska jag sova på saken, och återkommer med ännu fler åsikter redan imorn kväll.
