Nikke om Årets besvikelse:
Det är ganska lätt att ha höga förväntningar på uppföljare till spel man verkligen tyckt om. Fast när det gäller det snart 9-åriga Final Fantasy XI räcker inte ”tyckt om” till, starkare uttryck som ”älskat”, ”levt med”, ”levt i” krävs. Att Final Fantasy XIV skulle vara årets besvikelse kommer nog inte som någon chock för de som har följt lite recensioner här och där, de flesta pekar mot bottenbetygen, och vet du vad? De ljuger inte.
Jag ville verkligen älska Final Fantasy XIV och jag tror aldrig jag haft så mycket tålamod med ett spel förut, känslorna av rent hat trängde sig på redan från första sekund och jag gav spelet så mycket som 30 timmar innan jag kastade in handuken. 30 timmar av ren frustration, besvikelse och inbillning av att spelet var något det inte var.
Aldrig någonsin har jag förberett mig så mycket inför ett spel som FFXIV heller, nya datordelar för 3000kr var inhandlade, Collector’s Edition för extra tidig tillgång till spelet beställd och releasehelgen uppbokad i form av LAN hos en av mina bästa kompisar. Aldrig någonsin har jag blivit så besviken, jag känner mig nästan lite bedragen och mina känslor för spelet kommer jag nog aldrig kunna glömma.
Final Fantasy XIV släpptes till PC den 22:a September 2010, en PS3-version är planerad till Våren 2011.
Angelica om Årets överraskning:
Har man inga förväntningar är det svårt att bli besviken. Nu kanske du tänker att jag utser förstapersonsskjutaren Singularity som årets överraskning för att jag inte visste ett skit om det när det damp ner i brevlådan. Nu stämmer det iofs. Men Singularity visade sig snabbt vara ett hopkok av många av mina absoluta favoritspel. Jag fann tydliga influenser från spel som Half Life, Bioshock och Fallout, samtidigt som stämningen fick mig att tänka på Silent Hill.
På den ryska ön Katorga-12 utforskar du en forskningsanstalt, kastas mellan olika tidsperioder och utplånar muterade monster och soldater med tidsförvrängarvapen. Redan efter första timmen var jag såld och efter några dagars intensivt spelande rullade eftertexterna samtidigt som jag tackade Raven Software för årets överraskning.
Singularity släpptes 25 juni till Xbox 360, PS3 och PC.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets överraskning och besvikelse’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, Bloggonoid, EmmyZ, Familjenspel, Gaminggrannar, Gamingmama, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar, Victoria Saade och Xboxflickan & Nikke.
