Det kanske inte var så otippat att vi tänkt höja BioWare till skyarna idag heller, att de var kungarna av berättarteknik visste vi ju redan men Mass Effect 2 blev verkligen pricken över i:et. Framförallt har de lyckats inbringa känslan att man styr lite själv och verkligen blir integrerad i storyn. Just den känslan gör att spelet står ut lite extra när man ställer det jämte andra spel med en genomarbetad story. Ärligt talat känns det som att story börjar spela allt mindre roll i spelen vi spelar, det kan väl i och för sig bero på mitt sinande intresse av J-RPG, en genré som verkligen spottade ut spel under förra generationen.
Redan från start när något så oväntat som att huvudkaraktären mer eller mindre dör gör att man genast sjunker djupare ner i soffan och frågar sig själv ”Hur i h— ska det där sluta?”. Att skriva om själva storyn är ju alltid lite känsligt och jag är helt säker på att många av er ännu inte hunnit uppleva Mass Effect 2 i sin helhet, därför hoppas jag ni nöjer er med min lilla sammanfattning av intro-spelandet.
Konkurrensen var ändå rätt kraftig, även om det inte var så många titlar det här året så har spel som tex Alan Wake, Red Dead Redemption, Mafia II fått oss att höja lite på ögonbrynen och varje gång man avslutar sin spelsession kan man inte låta bli att längta till nästa just för att man vill vidare i storyn.
Det här inlägget är en del av den gemensamma satsningen ”Årets spel enligt svenska spelbloggar”, där varje dag, fram till julafton, deltagande spelbloggar var för sig utser en vinnare i en förutbestämd kategori. Idag har följande bloggar utsett vinnaren i kategorin ’Årets story’: Aftonstjaerna, Ariez, BitGarden, EmmyZ, Familjenspel, Kraid, Lunandrez, Megastorm, Munins skärvor, Onlajn, Pixelviking, Savepunkt, Spel på allvar, Spel-Malmer, Spelgubben, Spelografi, Spelvärldspareringar och Xboxflickan & Nikke.
