Xboxflickan & Nikke

Årets spelblogg 2009

Välkommen till den mörka sidan, vi har kakor och plasmavapen

6 Skrivet av - 20 januari, 2011

Ni kanske minns Spore? Spelet där man simulerade ihop en egen evolution, allt från en yttepytte mikroorganism till att utforska rymden med sin nyskapade ras.

Nu har Maxis tagit viss inspiration från Spore och skapat DarkSpore, som faktiskt är en helt annan typ av spel. Tänk dig lite Diablo, fast med hemmsnickrade rymdvarelser på exotiska planeter. Ja, alltså ett sci-fi action-rpg med multiplayerstöd.

Förra veckan fick jag och några andra spelnördar hälsa på hos EA här i Stockholm för att provspela Darkspore under några korta timmar. Först ut fick vi klämma på kampanj-läget, där man utforskar olika planter och samlar på sig kroppsdelar att modifiera sina rymdvarelser med. Kampanjen är uppdelad i planter, där varje planet innehåller ett gäng banor. På banorna samlar du på dig viktig loot som gör att du kan uppgradera och modifiera dina rymdvarelser att bli ännu starkare.

Man styr en rymdvarelse åt gången, men man har ytterligare två passiva rymdvarelser som man kan byta mellan med en enkel knapptryckning. Varje rymdvarelse har en attack som dom avlossar när du klickar med höger musknapp och med tangentbordets siffror skjuter du av specialattacker, som kan göra lite vad som helst beroende på din rymdvarelse. Det kan vara ett extra hårt slag, blixtar som sprids mellan fienderna, plasmaskott, helande krafter, gift som får fiendernas liv att sakta ticka nedåt eller annat skojigt. Varje rymdvarelses specialattacker består av två som är specifika för just den, och tre stycken som beror på vilka andra typer du har valt att ta med dig. Varje rymdvarelse har nämligen en specialattack som du kan använda oavsett vem av dom tre du styr. Ett smart sätt som ökar vikten av att ha ett välbalanserat lag, så du inte knatar in i en farligt fajt utan att ha någon kraft att hela dig med.

Det är väldigt enkelt att komma in i kontrollerna och få pejl på specialattackerna. Utmaningen ligger i att använda rätt attack i rätt tillfälle och sätta ihop ett lag med rymdvarelser som passar banan du ska spela. Vill man spela med en kompis går det bra, man kan spela kampanjen med upp till tre andra spelare samtidigt.

Med looten man plockar upp kan man sedan i skaparläget bygga om sina rymdvarelser för att förbättre deras egenskaper. Det är inte riktigt lika fritt som skaparläget i Spore (Nej, vi lär nog tyvärr inte få se några penis-djur…) , men man känner absolut igen sig.

Efter lite fipplande hade jag fått ihop en turkos Big Daddy-liknande skapelse med lasersvärd. I kid you not. Jag kickade igång spelets arenaläge och fick möta Victor Sjöström från Level i en hisnande match på liv och död. Mest liv för mig och lite mer död för hans del. Efter några svordomar gick vi en rematch och jag var bussig nog att låta Victor vinna. Vi spelade en mot en, men man kan förstås spela ännu fler mot varandra samtidigt. Vi bestämde oss för att samarbeta istället och tog oss an en av kampanjlägets banor tillsammans istället. Föga förvånande hade jag ännu roligare med en co-oppartner till hands, och vi helade, tankade, bråkade om loot, gick lite vilse och spöade bossar.

Det som jag tror kommer bli Spores stora styrka är hur enkelt det är att greppa. Jag tänker även de lite yngre kidsen kommer att kunna spela och förstå hur spelet fungerar, och tack vare att banorna till viss del slumpas ihop finns det ett värde i att spela dom flera gånger för att få nya delar och vapen till sina rymdvarelser. DarkSpore dyker upp i butik till våren och kommer att finnas till PC.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Hex - 20 januari, 2011

Ser helt klart intressant ut! Sköna action-RPG med multiplayer har varit lite av en bristvara på senaste.

Ercarret - 20 januari, 2011

Till PC, men inte konsol?

Jag vet faktiskt inte vad jag ska tro om Darkspore. Jag har haft det på radarn sedan det först utannonserades, men samtidigt så vet jag inte hur bra det kan konkurrera med andra hack’n’slash som förhoppningsvis kommer under året. Jag menar, om Diablo 3 kommer så blåser det bort Darkspore helt från min karta. Dungeon Siege 3 kan också göra det, även om det inte är lika säkert. Torchlight för konsolpubliken (även om jag redan har det till PC, så det konkurrerar väl inte för min del). Vi får väl se. Jag gillar Spore-influensen eftersom jag var lite småintresserad av just den mekaniken i Spore, utan att vara intresserad av spelet som sådant.

NE0 - 20 januari, 2011

Riktigt bra blogg, vore trevligt om du gjorde en reportage om Secondlife som har över 25 miljoner användare, där spel blandas med musik och kreativitet.

För övrigt har virtuella världar circa 1 Miljard användare

Tummen upp

NEO

Aftonstjaerna - 21 januari, 2011

Jag har också haft det lite på radarn sådär, men som Ercarret säger här ovan så kommer nog Dungeon Siege 2 och Torchlight 2 ta hand om mitt action-rpg-behov fram till Diablo 3 släpps. Och sen får vi inte förglömma min nya drog Deathspank! ;) Så Darkspore får nog svårt att hävda sig, de är lite för sent ute. Kanske för nått år sedan när det var sådär i den genren ;)

Second life, finns det fortfarande? :P

Angelica - 21 januari, 2011

Hex: Jo, det var underhållande det lilla vi hann testa. Återstår att se hur det håller i längden förstås. Men jag tror att det kan bli bra :)

Ercarret: PC är det som gäller. Förstår precis hur du tänker, det känns som att vi varit svältfödda och nu blir bombaderade! Men jag tor att Darkspore kan hitta sin publik också, även om jag själv lär sitta klistrade vid Diablo 3 när det väl är dags :D

NE0: Kul att du gillar bloggen! Jag har aldrig provat Second Life själv, men det kanske är värt? Det verkar ju mest vara som avancerad chatt, och det är jag inte så himla pepp på. Fast skapardelen känns spännande :)

Aftonstaerna: Som jag sa till Ercarret, vi har varit lite svälfödda. Dungeonkrälandet återkomst är här! :D

Ercarret - 21 januari, 2011

Jag säger ju inte nej till mer hack’n’slash om det bara är bra. Jag tror inte att jag spelade något mellan Diablo 2 och Torchlight, så det har ju helt klart funnits en marknad för det. Det är ju lite så att man funderar på vad som hade hänt om Darkspore släppts i stället för Spore som sådant, när Spore släpptes för några år sedan. Å andra sidan så lever väl Darkspore lite på Spores namn, och jag vet inte hur pepp jag varit på det om jag inte visste att det var en ”uppföljare”.

Vi får väl se. Det är lite synd att spelet inte marknadsförts hårdare. Jag har knappt sett någonting från det. Jag menar, reklam och sånt, det kommer ju närmare release; men jag snackar om förhandstittar och -tester. Jag har bara sett väldigt lite från spelet, och jag tror inte att jag sett något faktiskt gameplay.

Skriv en kommentar

The Inverted Castle

Senaste kommentarer

Kategorier

Facebook

Kommande spelsläpp