Xboxflickan & Nikke

Årets spelblogg 2009

Multiplayer: Mass Effect 3

0 Skrivet av - 4 juni, 2012

Det har nästan gått 3 månader sedan Mass Effect 3 släpptes och hypen har för längesedan avtagit. Det hetaste diskussionsämnet kring spelet har helt klart varit avslutningen på trilogin, vissa menar på att det är som en fet spark i pungkulorna/rallarsving i tuttarna efter att tvingas välja åt vilket håll skeppet ska segla flera gånger om under trilogins gång bara för att se sitt skepp falla ner i avgrunden. Nåväl, den här texten handlar inte om hur spelet slutar, jag ska inte ens röra mer vid storyn.

Nej, vi ska ta upp den mest underskattade delen i Mass Effect-trilogin. Mass Effect 3 Multiplayer. När jag väl hörde talas om att 3:an skulle ha en form av multiplayer, ett slags ”Horde-läge” som vi blivit så vana vid att kalla den här typen av spelsätt för, var jag väldigt tveksam. Känns inte dessa spellägen väldigt påtvingade nu för tiden? Det känns som att i stort sett alla spel ska ha ett. Battlefield, Call of Duty, Halo och mer därtill.

Jag var skeptisk helt i onödan, skönt var väl det för det visade sig att multiplayer i Mass Effect 3 var roligt, välbalanserat och utmanande. Mitt problem med spelläget är att det finns inte riktigt någon ”morot”, det där lilla extra som verkligen får en att fortsätta spela. Det räcker inte riktigt med att det finns ett 20-30-tal vapen att samla Inte mer än att boosta sin readiness till 100% och nå nivå 20 med en karaktär för att sedan importera hen som en tillgång i det slutliga kriget i kampanjen. Grejen är att det är ungefär så mycket som krävs innan du verkligen kommer in i spelet.

Hade jag fått bestämma över BioWare hade jag släppt ett fristående Mass Effect med enbart multiplayer, tänk lite som Phantasy Star: Online. Ett MMO ”light” skulle man kunna säga. Istället för små banor där fiender väller in ska vi ha stora, långa uppdrag med bossfighter på slutet. Där ska finnas ordentlig med loot, så klart. Fler val runt vapen och utrustning etc.

Ändå är jag glad över vad vi får, redan har det släppts två DLC-paket helt gratis. Nya vapen, banor, karaktärer och utrustning utan att behöva betala en krona. Naturligtvis är det valet att använda sig av mikrotransaktioner som gör det möjligt att släppa gratis DLC vilket jag ser som ett fint initiativ från EA/BioWares sida då det är nånting som gynnar alla.

Nu ser jag att kaffet börjar ta slut, så till sist berättar jag om min karaktär. Möt derptarian, level 20 Batarian Soldier. Vanligtvis spelar en Soldier med Assault Rifle men jag har valt att nöja mig med en pistol (M-5 Phalanx) för att få så kort cooldown på mina krafter (Ballistic Blades) som möjligt. Att ha fullt uppgraderad Ballistic Blades är otroligt kul att spela med och skadan på nära håll är helt enorm, det är lite som att skjuta ut en hagelsvärm ur armen. Inte nog med att knivarna lämnar en blödande ”Damage over time”, efter 3 sekunder exploderar de och skadan de gör är förödande. Eldgranaterna gör också väldigt mycket skada och de har en väldigt stor sprängradie, nackdelen med dessa är att man bara kan ha 2 åt gången därför blir jag lite smått beroende av att springa runt och fylla på min ammo där det går.

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Kommentarer

Inga kommentarer ännu.

Skriv en kommentar

The Inverted Castle

Senaste kommentarer

Kategorier

Facebook

Kommande spelsläpp